Tabago-jakość sama w sobie

Wyposażenia wnętrz na najwyższym poziomie

Urządzamy biuro

Biuro to miejsce, w którym spędza się bardzo dużo czasu, więc naturalne jest, że każdy chce je urządzić jak najlepiej. Ponieważ jednak przestrzenie biurowe bywają bardzo obszerne i duże – koszty związane nie tylko z eksploatacją, ale również urządzeniem wszystkich pomieszczeń, mogą być dość wysokie. Zwłaszcza jeśli biuro ma być urządzone według dość nowoczesnych standardów, z zastosowaniem odpowiednich urządzeń biurowych, mebli, ale także dekoracji. Bo chociaż przestrzeń biurowa czy open-space absolutnie nie kojarzy się z jakimiś szczególnymi zabiegami estetycznymi, to jednak nawet kompozycje z bieli i szarości mogą być zaprojektowane i wykonane w taki sposób, aby oprócz swojej praktyczności, realizować także zadania czysto estetyczne.

Decydując się na urządzenie biura, można naturalnie skorzystać z pomocy profesjonalnej firmy projektowej, której aranżacje przygotowane zostaną w kilku wariantach kolorystycznych, jakościowych i cenowych. W zależności od konfiguracji przestrzeni, możliwe jest nastawienie się na jak największą liczbę stanowisk do pracy, lub też bardziej na ich uniwersalność i wielozadaniowość – co oznacza zwiększenie miejsca zajmowanego przez jedno stanowisko. Dlatego tak ważnym aspektem, na który odpowiedzieć musi sobie absolutnie każdy przedsiębiorca czy menadżer biura, jest dokładne obliczenie przestrzeni i liczby stanowisk do pracy w taki sposób, aby dwie sąsiadujące ze sobą osoby nie miały dyskomfortu z tego powodu.

Naturalnym jest, że w przypadku wielu biur i działalności gospodarczych o możliwościach umeblowania i urządzenia konkretnych pomieszczeń decydują konkretne pozycje w firmowym budżecie zarezerwowane na remont czy wyposażenie biura. Nie oznacza to jednak, że nie ma w tym budżecie i kosztorysie urządzania pozycji, przy których możliwe jest dość wyraźne obniżenie wydatków na cały projekt. Przede wszystkim urządzenia biurowe jak kserokopiarki, skanery, komputery i inne akcesoria informatyczne i elektroniczne, można z powodzeniem negocjować w niższych cenach, albo poszukać alternatywnych marek lub dostawców gotowych do zaproponowania lepszych warunków finansowania.

Ekskluzywne meble biurowe – co to znaczy?

Najbardziej sprawdzone, dość monotonne odcienie bieli, szarości, rzadziej zieleni, w połączeniu z otwartą przestrzenią i dużą ilością światła – ma na celu stworzyć niemalże sterylne warunki do pracy. Oczywiście większość pracowników mających własne stanowiska pracy otrzymuje przywilej postawienia na biurku jakiś drobnych elementów dekoracyjnych czy pamiątkowych. Jeśli jednak przestrzeń ma reprezentować firmę i służy do obsługiwania klientów – nawet na takie dodatki nie może być miejsca.

Można jednak skutecznie podnieść walory ekspozycyjne całej przestrzeni poprzez zainwestowanie w ekskluzywne meble biurowe. Wykonane są one przede wszystkim z bardzo wysokiej jakości materiałów i w nowoczesnym wzornictwie, które natychmiast przykuwa uwagę, ale jest połączeniem klasyki z modernistycznym minimalizmem. Często są to meble, o których na co dzień nikt nie myśli w kontekście przestrzeni biurowej, jak chociażby długie skórzane kanapy, które idealnie podkreślić mogą walory poczekalni do biura czy firmowym holu.

Meble biurowe na wymiar – czy warto?

Teoretycznie w biurze, zwłaszcza takim otwartym dla potencjalnych interesantów, gości i partnerów handlowych czy biznesowych – nie powinno być zbyt wiele ekscentrycznych dodatków graficznych lub krzykliwych dodatków dekoracyjnych. Istotą przestrzeni biurowej powinna być jej funkcjonalność, a tą uzyskać można przede wszystkim wykorzystując do maksimum możliwości oferowane przez dany budynek, halę czy pokój. A to oznacza nie tylko mądre wprowadzenie do obiektu urządzeń biurowych i komputerów, ale takie spożytkowanie miejsca, aby wszystko działało maksymalnie ergonomicznie oraz optymalnie.

To oznacza często konieczność bardzo dokładnego rozplanowania u stawienia nie tylko biurek, ale nawet szafek na akta, kontenerów czy krzeseł. Zdecydowanie ułatwia sprawę wybór mebli biurowych na wymiar, albowiem bardzo często dane pomieszczenie jest niewymiarowe lub słabo ustawne ze względu na dodatkowe elementy jak kolumny, albo regularnie pojawiające się wnęki i wypustki w ścianach. Ustawienie wielu dobrze spasowanych miejsc pracy przy zastosowaniu mebli uniwersalnych ze sklepów sieciowych, może być bardzo niekorzystne i wiązać się ze stratą tak drogocennego miejsca.

Meble gabinetowe – na wymiar czy gotowe?

Gabinety, w odróżnieniu od otwartej przestrzeni biurowej, w większości organizacji zarezerwowane są dla specjalnych komórek lub stanowisk samodzielnych, a także kadry menadżerskiej i najważniejszych osób w firmie. Pewnego rodzaju niezależność i prywatność wynikająca z posiadania gabinetu, oznacza jednak także konieczność zadbania o jego konkretny wystrój. Naturalnie często firma dba o wystrój nie tylko przestrzeni open-space, ale również gabinetowej, natomiast osoby najbardziej cenione przez firmę zawsze mają możliwość dokonywania pewnych zmian aranżacyjnych w biurze, które aktualnie zajmują.

Decydując się na określone meble gabinetowe, do wyboru praktycznie zawsze dostępne są dwie opcje. Można wybrać meble gotowe, dostępne w wielu sklepach meblowych oraz sieciach sklepów, łatwe do zmontowania czy przewozu, niedrogie, ale także dość pospolite w wykonaniu. Innym wyborem są oczywiście meble na wymiar, które będą w ostatecznym rozrachunku kosztować więcej, ale na pewno zostaną przygotowane z odpowiednią starannością, a także będą prezentowały właściwe wzornictwo i design.

Fotele biurowe do gabinetów – rodzaje

Bardzo wiele aspektów wyposażania gabinetów i przestrzeni biurowej jest niemalże odgórnie narzuconych i wynika z konkretnych przepisów chociażby bezpieczeństwa higieny pracy. Jednym z takich przykładów są fotele biurowe, które powinny być wykonane w sposób ergonomiczny. Ergonomia to z kolei takie przygotowanie i optymalizowanie przedmiotów codziennego użytku oraz urządzeń biurowych, aby były one dla człowieka jak najwygodniejsze, a przede wszystkim – nieszkodliwe dla zdrowia.

Fotele biurowe oczywiście mogą prezentować bardzo różny design, co ma znaczenie przy projektowaniu dużych firmowych przestrzeni. Jeśli firma chce zachować swój markowy kod kolorystyczny – będzie chciało zamówić krzesła z konkretnymi obiciami. Niezależnie od tego jednak, najlepsze i najbardziej ergonomiczne krzesła do biura mają minimum pięć punktów podparcia – powinny to być ruchome kółka, dzięki którym pracownik w niedużym zakresie odległości może poruszać się na krześle, bez wstawania z niego. Do tego oparcie powinno zostać wyprofilowane w sposób odpowiednio utrzymujący odcinek lędźwiowy kręgosłupa w trakcie pracy siedzącej.

Meble socjalne – jakie wybrać?

W dużych biurach problem z umeblowaniem konkretnej przestrzeni może być bardzo poważny. Tam, gdzie pracuje ponad stu pracowników, niezbędne jest nie tylko przygotowanie optymalnej przestrzeni do pracy, ale również stosownie wyposażonych pomieszczeń socjalnych. Oczywiście niektóre urządzenia udostępniane pracownikom w trakcie przerwy, jak czajnik, mikrofalówka czy toster – są w większości miejsc standardem. W pomieszczeniach socjalnych można nawet, przy zamożniejszej firmie, spotkać kanapy, książki, telewizory, lodówki, a nawet konsole do gry.

W pomieszczeniu socjalnym najważniejsza powinna być jednak nie tyle sama atmosfera relaksu i wypoczynku, ale również czystość. Pomieszczenia socjalne są bardzo mocno uczęszczane, a ponieważ jest to przestrzeń wspólna – często jest problem ze sprzątaniem po sobie. Niskiej jakości meble natychmiast nie tylko przyjmują wszystkie plamy, ale również mogą się pruć albo ogólnie wyglądać nieestetycznie po kilku miesiącach. Wydając więcej pieniędzy na meble do takiej mocno użytkowej przestrzeni, firma gwarantuje sobie spokój z renowacją czy remontem na długie lata.

Nowoczesne biuro – elementy charakterystyczne

We współczesnym biurze trudno wyobrazić sobie, aby wszystkie elementy realizowane były w otwartej przestrzeni. Oczywiście open-space został dowiedziony jako idealne i optymalne rozwiązanie dla licznych procesów biznesowych i organizacyjnych, ale wyłączenie z całego obiektu biurowego gabinetów i pokojów zamkniętych wydaje się być także obowiązkiem. Przede wszystkim – obsługiwanie niektórych klientów, a także prowadzenie pewnych procesów, musi odbywać się za zamkniętymi drzwiami, podobnie jak przechowywanie poufnych danych i informacji.

Bardzo ważne w nowoczesnym biurze jest takie zaprojektowanie miejsca, aby z powodzeniem pracownicy mogli odpoczywać i regenerować się w wolnej chwili. Powstanie kuchni, odpowiednio wyposażonej, w której w wolnych chwilach możliwe jest nawet włączenie piekarnika – także stało się już standardem w większości dużych firm. Pokój socjalny nierzadko wyposażony jest w kanapy czy nawet leżaki, na których zmęczony pracownik może wrócić do psychicznej i fizycznej stabilizacji.

Wykładziny obiektowe czy dywanowe?

O określonej formie aranżacji przestrzeni biurowej w największym stopniu decyduje oczywiście zakres finansowy i możliwości budżetowe firmy. Bardzo ważne są jednak oczekiwania właściciela, gdyż duża i optymalnie zarządzana firma potrzebuje także bardzo dużo nowoczesnej przestrzeni biurowej, która będzie zadbana i dopracowana w najmniejszym detalu. Dla pracowników znaczenie często drugorzędne mają dodatki dekoracyjne czy estetyczne zabiegi, jak chociażby położenie wykładziny dywanowej na całej przestrzeni liczącej kilkaset metrów kwadratowych.

Oczywiście to właściciele decydują, zazwyczaj po konsultacjach z doświadczonymi aranżerami wnętrz biurowych, czy zdecydować się na wykładzinę obiektową, czy dywanową. Głównymi aspektami, które można rozważać przy porównywaniu ze sobą tych dwóch propozycji, jest oczywiście ich praktyczność i estetyka. Dywanowe wykładziny są z pewnością atrakcyjniejsze wizualnie, ale także wymagają wielokrotnego łączenia na mniejszych odcinkach, co mocno osłabia strukturę. Z kolei wykładziny obiektowe praktycznie nie mają łączeń, dzięki czemu ich zaciąganie lub uszkodzenie mechaniczne jest bardzo trudne.

Szafy i regały metalowe na dokumenty

Pierwszym, co rzuca się w oczy przy wejściu do każdej przestrzeni biurowej, jest oczywiście pomieszczenie z pracownikami, komputerami i innymi urządzeniami biurowymi. Zamknięte gabinety, w których prowadzone są poufne procesy, naturalnie są już niedostępne dla osób nieupoważnionych bądź bez wyraźnego zaproszenia. To, co ukryte jest przed oczami praktycznie każdego gościa i musi tak być ze względu chociażby na wymagania ustawy o ochronie danych osobowych – to wszystkie dokumenty i akta firmowe, których przechowywanie regulują odrębne przepisy kancelaryjne lub archiwalne.

Kupno odpowiednich szaf i regałów metalowych na dokumenty powinno być poprzedzone przede wszystkim odpowiednimi obliczeniami, albowiem każdy regał ma inne parametry jeśli chodzi o nośność, co znacznie wpływa na możliwość składowania większej ilości akt nawet na niedużej przestrzeni. Takie szafy wykorzystywane w biurowym archiwum powinny jednak spełniać także inne wymogi w zakresie chociażby samego montażu, co oczywiście poświadczają odpowiednie atesty.

Aranżacje wnętrz biurowych – przykłady

Przestrzenie biurowe są do siebie bardzo podobne i wchodząc do kilku różnych open-space amerykańskich korporacji, praktycznie w każdej można spodziewać się tego samego. Jest to więc maksymalne wykorzystanie przestrzeni, co do metra kwadratowego, poprzez zmieszczenie na nim jak największej ilości pracowników i sprzętu biurowego. Chociaż z punktu widzenia ergonomii i psychologii pracy takie rozwiązanie może nie jest idealne, to jednak z punktu widzenia organizacji biznesowej i optymalizacji wydatków oraz zysków – jest to postępowanie najbardziej logiczne i uzasadnione.

Dodatkowo, taka otwarta przestrzeń i bliskie nagromadzenie wielu pracowników tego samego działu umożliwia im niemalże natychmiastowy przepływ informacji i wspólne wypracowywanie procedur czy podejmowanie decyzji. Nie oznacza to jednak, że aranżacje biurowe muszą być nudne i w powtarzalnych kolorach bieli i szarości. Obecnie coraz więcej firm, jak Google czy Apple, stara się swoim pracownikom udostępnić w miejscu pracy jak najwięcej atrakcji i różnych bodźców rozpraszających, które pozwolą na chwilę chociaż oderwać się od pracy i odpowiednio się zregenerować, co ma znaczenie zwłaszcza w pracy na kreatywnych stanowiskach.

Leave A Comment

Your email address will not be published.